Gazeta Polska (tygodnik)

Gazeta Polska
ilustracja
Częstotliwość tygodnik
Państwo  Polska
Adres ul. Filtrowa 63/43,
02-056 Warszawa
Wydawca Niezależne Wydawnictwo Polskie Sp z o.o.
Rodzaj czasopisma społeczno-polityczny
Pierwsze wydanie 1993
Redaktor naczelny Tomasz Sakiewicz
Średni nakład (I półrocze 2019) 78 700 egz.
Średnia sprzedaż (I półrocze 2019) 22 152[1] egz.
ISSN 1230-4581
OCLC 145384078
Strona internetowa

Gazeta Polska – ogólnopolski tygodnik (początkowo miesięcznik) o tematyce społeczno-polityczno-historycznej założony w 1993 przez Piotra Wierzbickiego, pełniącego jednocześnie funkcję redaktora naczelnego do 2005 roku.

Od 1997 roku istnieje strona internetowa tygodnika pod adresem gazetapolska.pl[2]. Od marca 2006 wydawnictwo i dziennikarze związani z „Gazetą Polską” wydawali również miesięcznik „Niezależna Gazeta Polska”, który po scaleniu z kwartalnikiem „Nowe Państwo” od września 2009 ukazuje się jako „Niezależna Gazeta Polska – Nowe Państwo[3]. Od września 2011 niektórzy dziennikarze tygodnika publikują także w dzienniku „Gazeta Polska Codziennie”, a ponadto w internetowym portalu informacyjnym Niezalezna.pl.

Zespół redakcyjny

Tematyka

Tomasz Sakiewicz i Jarosław Kaczyński podczas spotkania ze studentami Uniwersytetu Warszawskiego 19 marca 2008 organizowanego przez tygodnik
„My piszemy prawdę a oni kłamią”, slogan popularyzujący gazetę

„Gazeta Polska” jest pismem o profilu prawicowo-konserwatywnym, poświęconym w znacznej mierze bieżącym wydarzeniom społecznym, gospodarczym i politycznym. Wyróżniającą się tematyką jest analiza współczesnej polskiej polityki zagranicznej, w tym także w zakresie współdziałania z Unią Europejską. Często publikowane są artykuły dotyczące nieprawidłowości (np. korupcji) we wszystkich strefach życia publicznego. Znaczne miejsce zajmują też tematy związane z historią Polski. Przedstawiane są między innymi sylwetki żołnierzy Armii Krajowej i ofiar komunistycznego aparatu represji. W publicystyce „Gazety Polskiej” często poruszane są zagadnienia dekomunizacji i lustracji osób publicznych.

Po katastrofie polskiego Tu-154 w Smoleńsku w kwietniu 2010 wiele uwagi poświęcono również wyjaśnieniu jej przyczyn, kwestionowano między innymi rzetelność badania przebiegu katastrofy przez rosyjski Międzypaństwowy Komitet Lotniczy i polską Komisję Badania Wypadków Lotniczych[4][5].

Kluby Gazety Polskiej

Czytelnicy „Gazety Polskiej” tworzą lokalne kluby dyskusyjne, zwane Klubami Gazety Polskiej, organizujące projekcje filmów[6] oraz spotkania z politykami[7][8], dziennikarzami, publicystami i pisarzami z nurtu prawicowego[6]. Po katastrofie smoleńskiej członkowie Klubów organizują comiesięczne obchody upamiętniające jej ofiary, a w szczególności marsze pamięci.

W latach 2017-2019 Senat RP przekazał na działalność Klubów „Gazety Polskiej” za granicą ponad 1 mln 371 tys. zł[9].

Człowiek Roku Gazety Polskiej

Od 1995 redakcja tygodnika przyznaje corocznie wyróżnienie Człowiek Roku Gazety Polskiej. W przeszłości tytuł otrzymywali m.in. Bogusław Nizieński, Alicja Grześkowiak[10]. Ponadto nagrodzeni zostali:

Nagrody

  • 2013: redakcja „Gazety Polskiej” otrzymała nagrodę im. Juliana Kulentego „Media w służbie Ewangelii” w kategorii mediów krajowych[31]
  • 2014: redakcja „Gazety Polskiej” otrzymała nagrodę pod nazwą „Syzyf Roku” w kategorii Media Roku, przyznawaną przez Kongregację Przemysłowo-Handlową[32].

Inne informacje

Według analizy Instytutu Monitorowania Mediów w kategorii „Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki” Gazeta Polska zajęła czwarte miejsce we wrześniu 2011[33], piąte miejsce w październiku 2011[34], szóste miejsce w listopadzie 2011[35], czwarte miejsce w maju 2012[36], piąte miejsce w czerwcu 2012[37] oraz drugie miejsce w grudniu 2012[38]. Ponadto w podsumowaniu za rok 2012 Gazeta Polska uplasował się na piątym miejscu w kategorii „Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki”[39].

Konflikt Sakiewicza i Wierzbickiego

W 2005 na łamach gazety ukazał się artykuł zatytułowany Przejąć „Gazetę Polską”[40]. Autor twierdził, że w latach 2000–2005 próbowano przejąć tygodnik celem zinfiltrowania prawicy i realizacji własnych planów politycznych. Artykuł zawierał hipotezę, że działania nadzorowała grupa o niejasnych kontaktach z biznesem, wywiadem rosyjskim oraz środowiskiem postkomunistycznej lewicy. Celem miałaby być zmiana udziałowców, umieszczenie zaufanych członków w zarządzie gazety i wymiana zespołu redakcyjnego, a docelowo reorientacja polityczna w okresie przedwyborczym. Udział w tych działaniach mieli brać m.in.: ówczesny redaktor naczelny tygodnika Piotr Wierzbicki i jego zastępczyni Elżbieta Isakiewicz.

Według Piotra Wierzbickiego, Tomasz Sakiewicz jeszcze jako szef działu krajowego, miał rzekomo przyjść do niego z propozycją „pisania artykułów za łapówki”. Chodziło o jedną z firm telekomunikacyjnych, która chciała, by „Gazeta Polska” pisała o niej dobrze, nie ujawniając jednak przed czytelnikami, że artykuł jest sponsorowany (kryptoreklama)[41].

Sprawa Suboticia

4 października 2006 w gazecie opublikowano artykuł pt. WSI na wizji[42] autorstwa Tomasza Sakiewicza i Katarzyny Gójskiej-Hejke, według którego sekretarz programowy stacji TVN Milan Subotić, w 1984 współpracował z wojskowymi służbami PRL, a później z WSI[43][44]. Publikacja tego artykułu spowodowała liczne komentarze medialne. Według części komentatorów artykuł przedstawiał nieprawdę, a jego powstanie miało charakter polityczny i było zainspirowane przez ówczesną partię rządzącą[45]. Subotić przyznał się do kontaktów z wywiadem wojskowym PRL, zaprzeczył zaś, by był współpracownikiem WSI. W związku z tym złożył pozew cywilny przeciwko „Gazecie Polskiej” oraz Ministerstwu Obrony Narodowej, na którego dokumentach opierali się autorzy artykułu, żądając od nich przeprosin[43][46]. 18 października 2012 Sąd Apelacyjny w Warszawie prawomocnym wyrokiem nakazał Ministerstwu Obrony Narodowej przeprosić Milana Suboticia za to, że w „Raporcie Macierewicza został opisany jako agent WSI”[47][48]. W połowie lutego 2013 nie został wznowiony proces, który Milana Subotić wytoczył „Gazecie Polskiej” z uwagi na brak decyzji ministra obrony narodowej dotyczącej zwolnienia z tajemnicy państwowej świadka[49][50]. 23 stycznia 2014 Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo cywilne Milana Suboticia wytoczone przeciw „Gazecie Polskiej” i autorom artykułu WSI na wizji uznając je za niezasadne, jako że „na podstawie materiałów posiadanych przez Gazetę Polską, redakcja miała prawo napisać artykuł, ponieważ raport z weryfikacji WSI jest dokumentem urzędowym”[51]. W kwietniu 2017, wskutek orzeczenia Sądu Najwyższego, Milan Subotić został przeproszony przez Tomasza Sakiewicza i Katarzynę Gójską-Hejke za „opublikowanie niezgodnych z prawdą i krzywdzących treści” jakoby ten był współpracownikiem WSI po roku 1993.[52]

Zobacz też

Przypisy

  1. „Gazeta Polska” i „Wprost” z największymi spadkami w I półroczu 2019 roku, wirtualnemedia.pl [dostęp 2019-08-29] (pol.).
  2. Witaj w Gazecie Polskiej, 27 stycznia 1997 [dostęp 2017-11-09] [zarchiwizowane z adresu 1997-01-27].
  3. „Nowe Państwo - NGP” w internecie (pol.). niezalezna.pl, 2013-05-31. [dostęp 2013-05-31].
  4. Grzegorz Wierzchołowski, Leszek Misiak: Do katastrofy doszło w powietrzu. Gazeta Polska, 2011-07-06. [dostęp 2012-01-28].
  5. Leszek Misiak, Grzegorz Wierzchołowski: Tu-154 nie ściął brzozy, przeleciał nad nią. Gazeta Polska, 2011-10-06. [dostęp 2011-10-06].
  6. a b Spotkania klubów "GP", pł, Niezalezna.pl, 2011-07-12 10:30
  7. Czarnecki w Krakowie, Niezalezna.pl, 2011-07-12 08:20
  8. Warszawa: spotkanie z Mariuszem Kamińskim, Niezalezna.pl, 2011-07-07 15:30
  9. Senat przekazał prawie 1,4 mln zł Klubom „Gazety Polskiej”. koduj24.pl, 9 maja 2019. [dostęp 2019-05-09].
  10. Kurtyka i ks. Isakowicz-Zaleski laureatami nagród „Gazety Polskiej” (pol.). press.pl. [dostęp 2013-04-26].
  11. Spod pióra i strun (pol.). gazetapolska.pl. [dostęp 2013-04-26].
  12. Spod pióra i strun (pol.). hej-kto-polak.pl, 2012-07-01. [dostęp 2013-06-11].
  13. Jan Nowak-Jeziorański laureatem nagrody „Gazety Polskiej” 2001 (pol.). wp.pl. [dostęp 2013-04-27].
  14. Postać tygodnia - Elżbieta Radziszewska (pol.). wprost.pl. [dostęp 2013-04-26].
  15. Nagrody wręczone (pol.). panstwo.net. [dostęp 2013-04-26].
  16. Mariusz Kamiński „Człowiekiem Roku” Gazety Polskiej. money.pl, 2 stycznia 2008. [dostęp 2013-04-26].
  17. Człowiek roku 2008 (pol.). stefczyk.tv. [dostęp 2013-11-22].
  18. Biogram Sławomira Cenckiewicza (pol.). slawomircenckiewicz.pl, 2009-15-21. [dostęp 2013-11-22].
  19. Agent Tomek blogerem na Niezależna.pl (pol.). niezalezna.pl. [dostęp 2013-04-26].
  20. Laureaci roku 2010 (pol.). gazetapolska.pl. [dostęp 2013-04-26].
  21. Człowiek Roku 2011 „Gazety Polskiej” - Rymkiewicz – Pisarz i Obywatel (pol.). gazetapolska.pl. [dostęp 2013-04-26].
  22. „Gazeta Polska” ma 20 lat! Zobacz relację z uroczystej gali (pol.). gazetapolska.pl. [dostęp 2013-04-26].
  23. Ludzie Roku 2013 „Gazety Polskiej”: Viktor Orbán i Krzysztof Szwagrzyk. niezalezna.pl, 1 stycznia 2014. [dostęp 2 stycznia 2014].
  24. Tytuł Człowieka Roku 2014 „Gazety Polskiej” otrzymują Ludzie Majdanu. niezalezna.pl, 12 stycznia 2015. [dostęp 12 stycznia 2015].
  25. Wojciech Mucha: Jarosław Kaczyński – Człowiek Roku „Gazety Polskiej” za rok 2015. gazetapolska.pl, 2015-12-30. [dostęp 2015-12-30].
  26. Wicepremier Morawiecki z nagrodą Człowiek Roku 2016 „Gazety Polskiej”. „Odczytuję tę nagrodę jako honor”. niezalezna.pl, 2017-01-30. [dostęp 2017-01-30].
  27. Premier Mateusz Morawiecki Człowiekiem Roku Klubów „Gazety Polskiej” 2017. niezalezna.pl, 2018-01-11. [dostęp 2019-02-26].
  28. https://niezalezna.pl/260460-premier-morawiecki-czlowiekiem-roku-2018-gazety-polskiej-chcemy-walczyc-o-lepsza-wielka-polske. niezalezna.pl, 2019-02-25. [dostęp 2019-02-26].
  29. Lech i Jarosław Kaczyńscy laureatami nagrody 25-lecia „Gazety Polskiej”. niezalezna.pl, 2018-01-03. [dostęp 2018-02-08].
  30. Gala z okazji 25-lecia „Gazety Polskiej”. Prezes PiS: warto walczyć, warto być odważnym. niezalezna.pl, 2018-02-06. [dostęp 2018-02-08].
  31. http://gloria.tv / Nagroda im. Juliana Kulentego „Media w służbie Ewangelii” dla Gazety Polskiej
  32. Kongregacja Przemysłowo-Handlowa przyznała „Gazecie Polskiej” Nagrodę Syzyfa w kategorii Media roku 2013. niezalezna.pl, 30 października 2014. [dostęp 30 października 2014].
  33. Najbardziej opiniotwórcze polskie media w sierpniu 2011 roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  34. Najbardziej opiniotwórcze polskie media we wrześniu 2011 roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  35. Najbardziej opiniotwórcze polskie media w listopadzie 2011 roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  36. Najbardziej opiniotwórcze polskie media w maju 2012 roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  37. Najbardziej opiniotwórcze polskie media w czerwcu 2012roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  38. Najbardziej opiniotwórcze polskie media w grudniu 2012 roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  39. Najbardziej opiniotwórcze polskie media w 2012 roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  40. Józef Darski: Przejąć Gazetę Polską. Gazeta Polska, 2005-10-13. [dostęp 2012-01-28].
  41. „Gazetą Polska” bez Piotra Wierzbickiego. „Rzeczpospolita”, 2005-06-10. 
  42. Macierewicz miał rację (pol.). niezalezna.pl. [dostęp 2013-04-10].
  43. a b Olga Alehno: Macierewicz miał rację. Gazeta Polska, 2011-11-03. [dostęp 2012-01-28]. (zawarto tekst artykułu WSI na wizji z 2006)
  44. Dorota Pardecka: IPN: dokumenty Suboticia odtajnione 17 października. wiadomosci24.pl, 2006-10-20. [dostęp 2012-01-28].
  45. Wojciech Czuchnowski, Agnieszka Kublik: Co robił Milan Subotić w TVP. wyborcza.pl, 2006-10-05. [dostęp 2012-01-28].
  46. Milan Subotić walczy w sądzie z „Gazetę Polską”. money.pl, 2007-10-11. [dostęp 2012-01-28].
  47. MON ma przeprosić Milana Suboticia, b. sekretarza programowego TVN. wirtualnemedia.pl, 18 października 2012. [dostęp 23 stycznia 2014].
  48. MON ma przeprosić Suboticia za „agenta WSI” (pol.). tvn24.pl. [dostęp 2013-04-10].
  49. Milan Subotić kontra „Gazeta Polska” (pol.). niezalezna.pl. [dostęp 2013-04-10].
  50. Rozgrywka MONu z sądem (pol.). gpcodziennie.pl. [dostęp 2013-04-10].
  51. „WSI na wizji”. Gazeta Polska wygrała z Milanem Suboticiem!. niezalezna.pl, 23 stycznia 2014. [dostęp 23 stycznia 2014].
  52. Sakiewicz i Gójska-Hejke w „Gazecie Wyborczej” przepraszają Suboticia za tekst z „Gazety Polskiej”. 2017-04-30. [dostęp 2017-09-03].

Linki zewnętrzne

Original: Original:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Gazeta_Polska_(tygodnik)